עובדים על בטוח

בימים כתיקונם עובדים היו בדרך כלל מרגישים מוגנים ובטוחים במקום עבודתם, וסומכים על המעסיק שיגן עליהם ועל זכויותיהם. בתקופה הנוכחית מקום העבודה אינו מקנה לנו ביטחון כבעבר. שינויים ארגוניים במקומות העבודה, הוצאה לחל"ת ועתיד תעסוקתי עמום הם נחלת הכלל.

בימים כתיקונם עובדים היו בדרך כלל מרגישים מוגנים ובטוחים במקום עבודתם, וסומכים על המעסיק שיגן עליהם ועל זכויותיהם. בתקופה הנוכחית מקום העבודה אינו מקנה לנו ביטחון כבעבר. שינויים ארגוניים במקומות העבודה, הוצאה לחל"ת ועתיד תעסוקתי עמום הם נחלת הכלל. 

בעבר הרחוק מעסיקים רבים נתקלו במצב שבו העובד נפגע במקום עבודתו שלא בהכרח באשמת המעסיק, ובכל זאת הם אלה שהיו צריכים לשלם עליו פיצוי גבוה מאוד. הדבר גרם למעסיקים רבים לחשוש מהעסקת עובדים נוכח הסיכון העצום שבתשלום פיצויים. גם העובדים לא הרגישו בנוח לתבוע ממעסיקם סכומי פיצוי גבוהים משום שהם רצו לשמור על יחסים טובים במסגרת העבודה.

כיום אדם שנפגע בעת עבודתו זכאי לפיצוי מהמוסד לביטוח לאומי באגף מיוחד – אגף נפגעי עבודה – כך שהמעסיק משלם מדי חודש דמי ביטוח בריאות וגם העובד מפריש משכרו, ואז במקרה של פגיעה במהלך העבודה המעסיק אינו מוציא שקל מכיסו, וכל ההליך לבדיקת נכות ולפיצוי כספי מתנהל במוסד לביטוח לאומי. הדבר מקל גם על עובדים, משום שהם אינם צריכים להוציא כספים על תביעות ועל חוות דעת רפואיות, והליך בחינת הנכות מתבצע ללא תשלום בידי רופאי הביטוח הלאומי.

תאונת עבודה אינה פגיעה רק בזמן העבודה, גם תאונת דרכים או נפילה בדרך למקום העבודה או בחזור ממנה נחשבת לתאונת עבודה המזכה בפיצוי.

פגיעה מתמשכת בגוף לאורך שנים, הקשורה לעבודת הנפגע, כגון ירידה בשמיעה במפעל רועש, צרידות אצל עובדי הוראה, דלקות חוזרות ונשנות אצל מזכירות וכדומה נחשבות ל"מחלת מקצוע". הפגיעות מפורטות ברשימה סגורה בחוק, ועובד שסובל מאחת מהן יכול להיות מוכר בידי המוסד לביטוח לאומי ולקבל פיצוי בהתאם לדרגת נכותו.

המוסד מכיר גם בפגיעה שמתרחשת בפעילות הקשורה קשר ישיר לעבודה, כגון באירוע חברתי שהמעסיק מממן או בעת פעילות המתחייבת מאופי התפקיד. 

לאחר עבודה מאומצת המוסד לביטוח לאומי הכיר לאחרונה גם במי שנדבק בקורונה במקום עבודתו כנפגע בעבודה, והוא עשוי להיות זכאי לתשלום "דמי פגיעה" על הימים שבהם נאלץ לשהות בבית עקב המחלה. אם תישאר לעובד נכות כתוצאה מההדבקה, הוא יהיה זכאי אף להכרה בנכות מעבודה.

הלכה למעשה

* נפגעתם בעבודה ונותרה לכם נכות בעקבות הפגיעה? אל תהססו להגיש תביעה לבדיקת זכויותיכם. נכות באיבר כלשהו או בכמה איברים יזכו אתכם בקצבת נכות או במענק כספי. 

* כל נפגע עבודה שמבקש לקבל נכות מעבודה עובר ועדה רפואית, שמטרתה לבדוק את הליקויים שנותרו מהתאונה ולקבוע אחוזים בהתאם לתקנות הביטוח הלאומי. מומלץ מאוד להגיע לוועדה בליווי של עורך דין מומחה.

* אין התיישנות בהגשת תביעה לנכות מעבודה, אך אפשר לקבל קצבה על 12 חודשים רטרואקטיבית בלבד, ועל כן אם נפגעתם בעבודה כדאי להזדרז בהגשת התביעה.

 

אודות הכותב/ת

כתוב תגובה