לא סתם מטרד: על פרעושים וקרציות, בבעלי חיים ובבני אדם

הקורונה מוציאה רבים אל מחוץ לבית – עם העדפה לטיולי שטח, בילוי בים, ובגנים ציבוריים. אבל בחוץ מחכות צרות אחרות – בין היתר פרעושים וקרציות שאינם מהווים רק מטרד, אלא מסכנים את חיי חיית המחמד – ובמקרים מסוימים גם את חיינו. כל מה שצריך לדעת על טפילי הקיץ המסוכנים, והדרכים להימנע מהעקיצה הבאה

לא משנה כמה ננסה להימנע מהן, קרציות ופרעושים תמיד ימצאו את דרכם להיטפל לחברינו הפרוותיים, קל וחומר בתקופות החמות ביותר בשנה.

חשוב להבין שהימצאותם של אותם חרקים בפרוות חיות המחמד עלולה להוביל להידרדרות במצב הבריאותי של החיה: החל מזיהומים מקומיים למחלות עור, ובמקרים מסוימים אף לסכן את חייה של חיית המחמד האהובה, ואף את חיי הבעלים – במידה ונעקצו על ידי קרצייה נגועה.

ישנם לא מעט תכשירים למניעת קרציות ופרעושים בקרב כלבים וחתולים, אך לעיתים לוקח זמן למצוא את התכשיר או שילוב התכשירים המתאים לחיית המחמד ולסגנון החיים של הבעלים. בעלי חיות מחמד רבים מעדיפים שלא להיחשף לכימיקלים למשל, ביחוד כאלו אשר ישנים לצד חיית המחמד במיטה-  ולמעשה נושמים את חומרי ההדברה לאורך הלילה, או כאלו להם ילדים קטנים שמלטפים את החבר הפרוותי ומכניסים ידם לפה. לאלו מומלץ לחפש פתרונות הדברה טבעיים, אשר אפקטיביים לרוב לפרקי זמן קצרים יותר. לעומתם יש את בעלי חיות המחמד אשר מעדיפים טיפול אחד עם אפקט ארוך טווח – ובמקרה כזה יידרש טיפול באמפולות או קולרים. לבעלי חיות מחמד שרגישים לחומרים המדבירים החיצוניים, ניתן להרחיק טפילים מחיית המחמד גם בעזרת טיפול תרופתי.

הנה כמה פתרונות מובילים לבעיה המגרדת של הקיץ:

קרצפו את זה – שמפו להרחקת פרעושים וקרציות

הדרך הטבעית ביותר להרחיק פרעושים וקרציות מחיית המחמד היא חפיפת הפרווה בשמפו ייעודי להרחקת טפילים. שמפו טיפולי ייעודי של חברת Petex (פטקס) על בסיס מינרלים מים המלח, ללא תוספת אלכוהול וללא תוספת כימיקלים, עושה שימוש בחומרים פעילים טבעיים כמו צמח עשב הלימון ושמן עץ התה להרחקת פרעושים וקרציות מחיית המחמד.

שמפו Petex להרחקת קרציות ופרעושים, 59 שח' 400 ml, להשיג בחנויות המובחרות לציוד בעלי חיים

 

עד חודש של שקט – אמפולות למניעת קרציות ופרעושים

פתרון  בעל אורך טווח ממשוך יותר מציעות טיפות Soltiff למניעת פרעושים וקרציות לכלבים, בתכשיר אשר קוטל ודוחה פרעושים וקרציות למשך עד 30 יום. מלבד טווח היעילות הארוך של התכשיר, טיפול באמפולות עמיד במים – כך שהוא מתאים במיוחד לבילויי ים ובריכה קיציים. יחד עם זאת חשוב לוודא בחנות שהאמפולות שבחרתם תואמות את משקל הכלב – אם לא הן אינן יעילות.

אמפולות Soltif Anti Flea & Tick For Dogs, 149- 179 שח' (לאמפולות המתאימות לכלבים במשקל 1.5-מעל 25 גרם), להשיג בPet-Best

רססו את זה – תרסיס למניעת פרעושים וקרציות לכלבים ולחתולים

אם הכלב לא מתקלח מידי שבוע- שבועיים (כי בכל זאת, יש גם את החיים עצמם בין המקלחות), או אם מדובר בחתול – אז המקלחת היא מחוץ לתחום, קיימים גם תרסיסים טבעיים להרחקת קרציות ופרעושים מחיית המחמד אשר מבוססים גם הם על חומרים פעילים מן הטבע.  תרסיס דוחה פרעושים וקרציות המותאם לשימוש בכלבים וחתולים, ומרכז חומרים פעילים כגון תמצית מנטה, שמן אקליפטוס, שמן רוזמרין, שמן אזוביון רפואי, שמן עץ התה ועוד, אשר מרחיקים טפילים מחיית המחמד באמצעים טבעיים, וללא צורך במקלחת.

תרסיס Petex דוחה פרעושים וקרציות, 79 שח', להשיג בחנויות המובחרות לציוד בעלי חיים

7-8 חודשי אפקטיביות, אך יעילות לטיפול מקומי: קולרים להרחקת פרעושים וקרציות

קולרים להרחקת פרעושים וקרציות יעילים לרוב לטווחי זמן ארוכים למדי, אך לעיתים מדובר בטיפול מקומי יחסית – אשר מרחיק פרעושים וקרציות במיוחד מאזורי הראש והצוואר (דבר שכל בעל חיית מחמד יודע שמסייע מאוד בחודשי הקיץ). יש בעלי כלבים וחתולים שמדווחים כי הקולר לבדו עושה את העבודה, אחרים "מחזקים" גם באמפולות בחודשי הקיץ. מתוך היצע הקולרים הרחב, מומלצים במיוחד קולרי Seresto (סרסטו) אשר פועלים בטכנולוגיית השחרור המושהה – משחררים בכל פעם כמות מוגבלת של חומר הדברה על מנת שחיית המחמד, והבעלים לא יחשפו לכמויות גדולות של חומרי הדברה, ומבטיחים עד 8 חודשי ניקיון מפרעושים ומקרציות.

קולר Seresto (סרסטו) נגד קרציות ופרעושים, 219-239 שח' (לכלבים מתחת/ מעל 8 ק"ג) להשיג בגג לחיות

חודש- שלושה חודשי אפקטיביות: כדורים למניעת פרעושים וקרציות

מוצר מוכר פחות להרחקת פרעושים וקרציות הם כדורים לבליעה הניתנים אחת לחודש או אחת לשלושה חודשים (בהתאם לסוג הכדור). החומרים הפעילים נכנסים למחזור הדם של החייה ובזמן שטפילים מנסים לעקוץ אותה – הם מתים מהרעלנים שבדם חיית המחמד. היתרונות של כדורים הם בכך שהבעלים לא נחשפים כלל לחומרי הדברה, בליטוף או בנשימתה, ובעובדה שלא מדובר בטיפול מקומי – ועל כן כל גוף החיה מוגן באופן שווה. החסרונות הם בכך שחיית המחמד לא רק נחשפת לחומרים פעילים בטיפול חיצוני – אלא גם במחזור הדם, דבר שעשוי לגרום לתופעות לוואי כמו שלשולים, הקאות או ירידה בתיאבון, ועל כן חשובה התייעצות עם איש מקצוע והתאמת הכדור למשקל וגיל החייה.

אודות הכותב/ת

כתוב תגובה