תאכלי טוב, יהיה טוב / מינה ברנשטוק

לכל אישה ותינוק יש תזונה שמחזקת את המערכת שלהם, וכמו שאנשים אינם דומים בפרצופיהם, כך הם גם אינם דומים במערכת גופם

אישה מגיעה לקליניקה חודש אחרי לידה. התינוק שלה בוכה כל ערב בשעות קבועות, ובמשך היום הוא הרבה על הידיים. נוסף על החוסר בשעות השינה היא מרגישה מותשת ושאין לה כוח. היא שואלת אותי אם יש מה לעשות, כולם אומרים שככה זה אחרי לידה…

נכון, ככה זה עלול להיות אחרי לידה, אבל אפשר להתנהל גם אחרת. אם יולדת תקפיד לאכול אוכל שמתאים לה ולתינוק, תוריד מאכלים שגורמים לגזים, ותיקח תוספי מזון מותאמים, התוצאה תהיה שהיא תתחזק, וגם התינוק ירגיש טוב ויהיה רגוע יותר.

בגדול, הכלל הוא שכל מאכל שאמא אוכלת, משפיע ישירות על התינוק. אם המזון בריא, התינוק יקבל את השפע הזה מיד בחלב האם. אם המאכל "ריק", כלומר יש בו קלוריות אבל אין בו הרבה ערכים תזונתיים, או לחלופין – הוא לא מתעכל טוב בגוף, זה משפיע מיד על התינוק, וייתכן שהוא יסבול גם מגזים.

הימנעות בטוחה

אז מה כדאי לאכול בתקופה שאחרי הלידה? זו שאלה מאוד אישית. לכל אישה ותינוק יש תזונה שמחזקת את המערכת שלהם, וכמו שאנשים אינם דומים בפרצופיהם, כך הם גם אינם דומים במערכת גופם. ובכל זאת, אנסה לתת כמה טיפים וכללי אצבע למזונות מומלצים, ולכאלה שפחות, אצל רוב הנשים והתינוקות.

כשאני מאבחנת נשים בשיטת הקינזיולוגיה, אני יודעת לזהות באופן מדויק אילו מאכלים גורמים לגזים. הדרך לגלות בבית איזה מאכל עושה לא טוב לתינוק, היא להוריד מאכל חשוד לפחות לשלושה-ארבעה ימים. אם יש שיפור אצל התינוק, כדאי בינתיים להוריד מאכל זה מהתפריט. ייתכן שיש עוד מאכלים שכדאי להוריד ולראות מה קורה. 

מוצרים שהרבה נשים ותינוקות רגישים להם הם קמח חיטה לבן, מוצרי חלב, סוכר לבן, קפה או כל משקה עם קפאין, קקאו, ביצים, עגבניות, תפוחי אדמה ותפוזים. אין צורך להוריד יותר מארבעה מזונות עיקריים, ובכל פעם מורידים מאכל אחד.

כמו כן, כדי לחזק את הגוף חשוב מאד לקחת תוספי מזון. הרבה פעמים יש חוסרים של מינרלים ושל ויטמינים בגוף, במיוחד לאחר לידה ובזמן ההנקה. גם מי שאוכלת בריא, לא תמיד מקבלת מהמאכלים מספיק מינרלים וויטמינים, ולכן כדאי להוסיף אותם באופן יזום. 

חלק מהחוסרים אפשר לראות בבדיקת דם. אם אישה יודעת שיש לה נטייה לחוסר של ויטמין או מינרל, אז כדאי פשוט לקחת. ישנם מינרלים וויטמינים שחסרים לנשים באופן די שכיח: ויטמין b12, קומפלקס b, ויטמין c, ויטמין d, ברזל, מגנזיום ואומגה 3. כמובן כדאי להתייעץ עם רופא או מטפל מוסמך לפני שמתחילים ליטול את התוסף. מה שבטוח הוא, שאם משלימים מינרלים וויטמינים שהיו חסרים, מרגישים הרבה יותר טוב.

מה כדאי לאכול?

* קמח – קמח כוסמין מלא ולבן מתעכל טוב, מלא בוויטמינים חיוניים מקבוצת b ועם ערך נמוך יותר של גלוטן. עוד אופציה טובה היא חיטה מלאה, אך היא לא מתאימה לכולן. 

* ירקות – כדאי לאכול לפחות שלושה סוגי ירקות ביום. הם מלאים במינרלים ובוויטמינים, מזינים, מאזנים את המערכת, וגורמים לתחושת שובע.

* פירות – מצוינים לגוף, אך חשוב לא להגזים. שלושה-ארבעה פירות ביום מספיקים בהחלט.

* חלבון – חשוב מאוד לאכול חלבון מהחי בתקופת ההנקה. אם התינוק יונק הנקה מלאה, מומלץ לאכול כמעט כל יום מנת בשר בקר, עוף, הודו או דג. החלבון מעשיר את חלב האם ומגביר את כמותו.

* עוד מאכלים שנותנים כוח ומעשירים את החלב הם שקדים, אגוזים, טחינה ושמן זית.

* חשוב מאוד לא לשכוח לשתות מים. שתי בין שמונה לעשר כוסות ביום כדי ליצור כמות מספקת של חלב.

 

הכותבת היא קינזיולוגית ומטפלת הוליסטית, מפתחת השיטה "סודות למחזור בריא קצר וללא כאבים". לתגובות: [email protected]

אודות הכותב/ת

כתוב תגובה